Als je een podcast in opdracht van je organisatie uitvoert dan heb je hier wellicht niet direct mee te maken. Ook voor de passieprojecten is inkomsten genereren met je podcast ook niet het belangrijkste. Toch is het interessant om te kijken naar de diverse inkomstenstromen die mogelijk zijn, al is het maar om een aantal kleinere kosten te dekken.
Sponsoren
De bekendste is wellicht het laten sponsoren. In ruil voor een geldbedrag of producten noem je de naam van je sponsor of bespreek je een dienst/product van deze sponsor. De vraag is dan: kun je objectief blijven? En hoe doe je dat (geloofwaardig)? Een andere manier is het regelen van een korting voor je luisteraars. Met een code kunnen je luisteraars bijvoorbeeld producten met korting kopen en ontvang jij een percentage of behaal jij een prestatieafspraak met je sponsor. Je kunt deze vorm doortrekken in berichten op je socials. De afgelopen maanden is hier veel over te doen geweest, lees dus vooral de laatste stand van zaken hierover! Zo moet je duidelijk maken dat je met producten werkt die gesponsord zijn als je hiermee werkt. Je zult je misschien afvragen of het niet heel duidelijk is voor de luisteraars maar hierin wordt niet langer meegegaan: kortom, wees duidelijk!
Benieuwd naar hoe dit werkt? Bekijk dan eens de pitch van Dag & Nacht media: “Dag en Nacht is het grootste advertentienetwerk voor podcasts in Nederland.” Adverteerders kunnen via pre- en postrolls, sponsoring en een trailercampagne adverteren in podcasts.
Voor en door de fans
Via een vrienden-van-concept kun je je luisteraars laten meebetalen aan je podcast. Dit is een vorm van crowdfunding waarmee je maandelijks gegarandeerd een bedrag kunt binnenhalen. Of jaarlijks, of eenmalig, er zijn diverse vormen. Bekende concepten zijn Patreon, Vrienden van de Show of Petje Af. Kies ervoor om ze puur te zien als donateurs of om ze juist voordelen te bieden. Zoals kaartjes voor een liveopname, foto met handtekening, exclusieve content of eerdere toegang tot content. Wil je meer interactie? Bied dan de mogelijkheid tot directe toegang met de makers? Een veelgebruikte vorm hiervan is via een forum, SLACKgroep of Telegram. Op deze wijze bouw je een community en kun je je luisteraars als het ware als klankbordgroep gebruiken.
Liveshows
De mannen van Man Man Man de podcast Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren zijn niet alleen te beluisteren via de digitale ether, nee zij zijn ook te vinden in de diverse schouwburgen in het land. Ook de Jortcast (van Jort Kelder) is regelmatig op expeditie in het land en gaat hierbij vooral universiteiten af. Bij sommige events zijn deze liveshows (zoals bij festivals) “gratis” bij te wonen en soms kun je via kaartverkoop van het fysieke of digitale event aanwezig zijn bij de opnames. Een ideetje?