Vraag: Na uren organisatie, opnemen en editen is je podcast af. Tijd om te lanceren. Spannend. Wat zijn je verwachtingen? 

 

Via welke kanalen wil je dat je podcast te beluisteren valt?

Het plaatsen van je podcast kun je laten doen of zelf doen, denk hierbij goed na over de haken en ogen van de diverse constructies. Wil je dat alles meetbaar is? En mogen derden geld verdienen met de door jou gemaakte content?

Heb je al een idee op welke platforms je te horen wilt zijn? Spotify is een belangrijke speler, ken je de voorwaarden hierbij al? Het is een dynamische wereld, dus lees vooral de kleine lettertjes en houd de ontwikkelingen in de gaten. Zo is er sinds kort Podimo die als een Netflix bestaande podcast in haar assortiment heeft opgenomen maar ook eigen content inkoopt exclusief voor dit platform. De pitch: “Een deel van het abonnementsgeld van ieder Premium-lid van Podimo wordt rechtstreeks betaald aan de podcasters waar ze elke maand naar luisteren.” Ze maken hierbij onderscheid tussen exclusieve en niet-exclusieve distributiedeals. 

De podcasts van de NRC hebben sinds kort ook een eigen platform waardoor bepaalde podcasts alleen toegankelijk zijn voor abonnees van deze krant. Zolang jij een podcast maakt in eigen beheer of voor een organisatie heb jij een vrije keuze. Je kunt bijvoorbeeld prima uit de voeten met Soundcloud en deze plugin op je website zetten. Wil je op Apple Music gezet worden en andere platforms? Dan is het goed om na te denken over hoe je dit gaat beheren.

Ga je dat überhaupt doen? En in hoeverre laat je dit een rol spelen bij het genot van je podcast of de mate waarin deze een succes is? Succes!

Podcast: Je podcast online zetten
Getagd op:                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *