Bij een goed persbericht hoort een goede foto. De Heren van Kopij adviseren je graag over je persbericht en eventueel beeldmateriaal.

De kans dat een redacteur jouw (pers)bericht plaatst, neemt toe als je er een goede, aantrekkelijke foto bij stuurt. Weet wat je stuurt, is daarbij ons advies. Stuur alleen foto’s mee wanneer je:

  • zeker weet dat ze rechtenvrij zijn,
  • weet wie er op de foto staan en
  • de resolutie van de foto hoog genoeg is.
Beeldarchief

Als je regelmatig (pers)berichten stuurt, of van plan bent dat te doen, dan is het verstandig om alvast een beeldarchiefje aan te leggen. Ga na wat aantrekkelijke, grappige of verduidelijkende beelden bij je berichten zouden kunnen zijn en probeer die beelden te maken of te kopen.

Laat je je foto’s maken door een professionele fotograaf? Maak dan vooraf duidelijke afspraken over waar je de foto’s gaat plaatsen en of het bijvoorbeeld nodig is dat de naam van de fotograaf daar (elke keer) bij vermeld moet staan. Wijs de redacteur of journalist naar wie je je persbericht met foto’s stuurt op deze afspraken.

Is je foto inderdaad rechtenvrij? Geef dat dan duidelijk aan onder aan je persbericht: ‘Bijgevoegde foto is rechtenvrij.’

Bedenk een handige orderingsstructuur voor je beeldarchief. Maak bijvoorbeeld een trefwoordenindex. En vermeld wie de foto wanneer gemaakt heeft.

Voorkom pijnlijke situaties

Weet wat of wie er op je foto staan. Wees je ervan bewust dat jouw foto een groot bereik krijgt als je het naar een (nieuws)redactie toestuurt. Mensen die herkenbaar staan afgebeeld, zullen daarop worden aangesproken. Ga daarom, voordat je een foto verstuurt, na of de mensen die erop staan daar – redelijkerwijs – geen bezwaar tegen zullen hebben. Het laatste wat je wilt is mensen onnodig grieven, omdat je een foto plaatst waarop iemand staat die inmiddels is overleden. Het komt helaas voor.

‘Ja maar, op mijn scherm ziet de foto er toch goed uit?’

Als je foto er op je scherm mooi uitziet, betekent dat helaas niet dat de foto er in gedrukte vorm ook mooi uitziet. Stuur, als je er geen verstand van hebt, gewoon geen foto mee die kleiner is dan 1 megabyte. En stuur alleen scherpe foto’s. Twijfel je of de kwaliteit hoog genoeg is? Geef dat dan gewoon eerlijk aan.

Er bestaan diverse beeldbanken op internet waar je foto’s kunt bestellen en downloaden. De prijzen hiervan variëren. Als je weinig budget hebt, kun je ervoor kiezen eerst gratis beeldbanken te raadplegen. Lees wel eerst goed de voorwaarden. Een voorbeeld van een beeldbank met veel gratis te gebruiken foto’s is pixabay. Voorbeelden van bekende beeldbanken zijn de Nationale Beeldbank en Shutterstock. Deze afbeeldingen zijn niet gratis, maar de verzamelingen zijn wat groter.

Heb je geen goede foto voor bij je persbericht en lukt het ook niet daar op korte termijn aan te komen? Stuur dan niet ‘geforceerd’ een nietszeggende afbeelding mee. Beter geen foto dan een slechte foto.

Maatwerk

Houd maat wat betreft het aantal foto’s. Eén goede foto is vrijwel altijd voldoende. Soms kunnen het er twee of drie zijn, maar stuur er in beginsel niet nog meer, tenzij je zeker weet dat de journalist of redacteur naar wie je de foto’s stuurt dat op prijs stelt. Heb je honderd goede foto’s van een succesvol congres? Maak dan zelf een selectie en stuur ze vooral niet allemaal op!

Hoe kom je aan foto’s voor je persbericht?
Getagd op:                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *