Lezers op internet beslissen binnen tienden van seconden of ze een artikel of website gaan lezen of weer vertrekken. En als ze besluiten te gaan lezen, is de kans nog steeds groot dat ze snel, abrupt, besluiten te stoppen. Als auteur wil je natuurlijk graag dat je lezers jouw artikelen weten te vinden (bijvoorbeeld doordat de verwijzingen daarnaartoe ‘hoog’ scoren in Google), maar je wilt ze vervolgens ook vasthouden. Dat heb je deels zelf in de hand.

Om te beginnen is het natuurlijk het allerbelangrijkst dat jouw artikel of website op enigerlei wijze een meerwaarde is voor je lezer. Omdat je relevante informatie biedt, vermaakt, aantrekkelijke producten verkoopt, etc.

Wat ons betreft is de kwaliteit van de bezoeker belangrijker dan de kwantiteit. We bedoelen dat beslist niet onrespectvol naar de bezoeker die snel weer vertrekt. Hoe erg is het dat sommige mensen snel wegklikken, omdat ze vaststellen dat de site of het artikel niet biedt wat ze zoeken als tegelijkertijd een andere groep bezoekers juist wel aanhaakt? Dat geldt voor onze eigen website precies zo. Relatief veel bezoekers komen onze website binnen via artikelen als: Een goede corrector gezocht. Vervolgens splitsen deze zich razendsnel in twee groepen: de ene helft haakt af en de andere helft blijft – relatief lang – op de betreffende pagina. Uiteindelijk is het wat ons betreft belangrijker om relevant te zijn voor specifieke doelgroepen dan je enkel te richten op zo veel mogelijk bezoekers.

Natuurlijk is het vervolgens wel belangrijk die specifieke bezoeker ook echt goed te bedienen en niet af te schrikken of teleur te stellen. Daar willen we een vijftal adviezen over delen:

1. Wees niet te pretentieus

Aandachtstrekkers zijn ontzettend belangrijk. Een kop die nieuwsgierig maakt, een leuke afbeelding, nieuwsgierig makende verwijzingen in Google: ze zijn allemaal cruciaal om aandacht te trekken en dus lezers naar je artikel te lokken. Let er echter op dat je vervolgens waarmaakt wat je pretendeert. Als je kop begint met ‘alles over …’ dan zullen veel lezers een uitgebreide tekst verwachten. Als je overduidelijk niet biedt wat je belooft dan zullen veel lezers heel snel afhaken. Een volgende keer laten ze je site daardoor misschien links liggen en checken ze eerst je concurrent.

2. Heb de basislay-out op orde

Het ligt enorm voor de hand, toch zie je nog steeds veel sites die dit niet goed op orde hebben: een goede lay-out. Kies voor een prettige letter, van voldoende grootte in een normale kleur. Zorg ervoor dat je lezers geen moeite moeten doen om überhaupt te lezen wat je hebt opgeschreven.

Twijfel je of jouw pagina prettig leesbaar is? Vraag het aan je lezers. Of, als je dat onprettig vindt, aan een aantal mensen in je omgeving.

3. Maak je teksten scanbaar

Speel erop in dat veel lezers je artikel zullen ‘scannen’ en daardoor geboeid blijven. Maak je tekst dus scanbaar:

  • Gebruik tussenkopjes,
  • Plaats af en toe eens een streamer,
  • Plaats regelmatig een witregel,
  • Voeg afbeeldingen toe en
  • Maak gebruik van opsommingstekens als je een reeks informatie wilt delen.

Een groot aaneengesloten tekstblok kan afschrikken en ervoor zorgen dat je lezer zich als de wiedeweerga uit de voeten maakt.

Meneertje dat scannend leestMeer lezen over hoe je je tekst scanbaar maakt? Lees ons Herenblog Een scanbare webtekst maken met o.a. een lijst met negen tips.

4. Voeg relevante verwijzingen toe

Help je lezer verder door relevante links in je artikel op te nemen. Voor jezelf zijn interne links waarschijnlijk het meest aantrekkelijk (want dan blijft je bezoeker langer op je eigen website), maar beperk je daar niet toe. Als je je lezer helpt met een relevante externe doorverwijzing dan zal hij je site wellicht toch vaker gaan raadplegen.

5. Check of je relevante content schrijft voor je doelgroep

Jij schrijft jouw teksten waarschijnlijk voor een bepaalde doelgroep. Vraag standaard aan een vijftal bekenden van je uit die doelgroep om eerlijke feedback. Vraag hen of ze iets aan het artikel gehad hebben en of ze wellicht nog elementen missen.

Je lezer vasthouden
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *