Je hebt een idee voor een podcast en je wilt eerst eens kijken of het wat voor je is. Let wel, er zijn vele soorten werkzaamheden bij een podcast. Wie doet het huiswerk? Wie regelt de gasten? Wie doet de opnametechniek? Wie gaat editen? Wie zorgt er voor het artwork? Wie is de host? Wie plaatst de podcast op de diverse platforms? Wie schrijft de shownotes (begeleidende teksten waarover de podcast gaat). Wie evalueert de gebruikscijfers? En ga zo maar door.

Budget

Over geld praten we niet graag, alleen heeft alles ook een prijskaartje. Hoeveel geld jij kunt en wilt uitgeven aan een podcast heeft uiteraard te maken met wat je bereid bent om erin te steken. Ga je voor een korte serie en betaalt je organisatie? Dan krijg je hele andere tarieven te horen dan als je zelf (of met vrienden/liefhebbers) aan de slag gaat met een passieproject. Er zijn fulltime service podcastbureaus die je van A tot Z helpen. Daarnaast kom je met programma’s als Audicity (gratis programma om te editen) al een heel eind. Een tweede aspect is je tijdsinvestering: hoeveel uren ga je er zelf in steken? Zie je dit als passieproject of tel je al je uren ook mee als kosten?

Een podcast uitvoeren voor een organisatie is natuurlijk het makkelijkste. Ga naar een fulltime servicebedrijf en laat alles uit je handen vallen. Let er goed op dat je podcast van jouw organisatie is en blijft en dat eventuele inkomsten ook jouw kant op komen. Spreek van tevoren duidelijk uit wat de verwachtingen zijn. Heb je een specialistische podcast over het gebruik van een onbekend product/dienst, dan kan het zomaar zijn dat je weinig luisteraars hebt. Is dat niet je voornaamste doel? Vind je het proces juist leuk, om door te gaan? Wil je jouw product op een ludieke manier aan de man brengen? Of leent jouw dienst zich juist heel erg door mooie verhalen en achtergronden? Juist dan kan een podcast een goede aanvulling zijn op je marketing-, communicatie-, public affairs-, lobby- en klantenwerving en -bindingactiviteiten.

In een eerder blog haalde ik de Kaas podcast van Joppe Gelderloos & Lieven Heeremans al aan. Lieven bracht in kaart wat zijn passieproject heeft gekost en geeft een inkijkje in het proces van het maken van een podcastserie waarbij je zelf dingen regelt en wat het zou kosten als je puur zou kijken naar de kosten. Heel verhelderend, lees hier verder. 

Podcast: Wie doet wat?
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *