Taalpuristen gruwelen ervan. Overbodig gebruik van de Engelse term wanneer er ook een passende Nederlandse term bestaat. Zo ook bij de term boilerplate. Kookplaat zou je kunnen zeggen. Maar die term dekt niet helemaal de betekenis. Zeker niet in het geval van een boilerplate in een persbericht. Benieuwd wat dat is? We leggen het uit.
Een persbericht kent een vaste opbouw. Een kop. Een intro/lead. De tweede en derde alinea. En vervolgens nog aanvullende informatie zoals contactgegevens, een eventueel embargo en beeldmateriaal. We schreven er al flink wat blogs over. Zoals Zo schrijf je een persbericht en ‘Embargo en Exclusiviteit. En dan vergeten we nog de Herenblog over foto’s bij je persbericht.
De boilerplate hebben we nog niet eerder besproken. Ten onrechte. Want een boilerplate kan een zeer waardevolle toevoeging zijn bij een persbericht. We beginnen bij het begin. Een boilerplate is een tekst die zonder veel aanpassingen kan worden hergebruikt. Deze tekst bevat dan bijvoorbeeld belangrijke informatie over de organisatie die het persbericht verzendt, of bevat standaardinformatie over de dienst en/of het product dat in het persbericht besproken wordt. De boilerplate wordt onderaan het persbericht geplaatst. En je ziet ook wel dat bij vacatureteksten er een boilerplate-tekstje wordt opgenomen onder aan de vacature.
Geschiedenis
Overigens is de term ‘boilerplate’ helemaal zo gek nog niet. Boilerplate verwijst naar de naamplaatjes die fabrikanten van stoomketels op hun ketels plaatsen. Zodat je kon zien wie die betreffende ketel had gemaakt. Ook maakten veel drukkers vroeger gebruik van boilerplates. In die context waren het vaste stukjes tekst over een bedrijf of organisatie die veel in het nieuws waren. Dat scheelde erg veel tijd bij het ‘letterzetten’.
Maar terug naar het onderwerp. De boilerplate. Misschien nog een beetje vaag als je alleen op de omschrijving afgaat. Daarom hier een voorbeeld van een groot internationaal bedrijf dat gebruikmaakt van de boilerplate om extra informatie over het bedrijf onder aan aan het persbericht toe te voegen. Het persbericht ‘Al 1.000.000 euro opgehaald voor AED’s in de buurt’ bevat onderaan een extra kopje ‘Over Koninklijke Philips N.V.’:
Duidelijk toch? Zo kan je de journalist van dienst zijn met nuttige informatie die hij kan gebruiken in zijn of haar artikel zonder dat hij zelf nog op zoek moet. Gemak dient de mens! Let er wel op trouwens dat je in de boilerplate echt alleen maar algemene informatie opneemt. En geen informatie die eigenlijk in het persbericht zelf hoort. De boilerplate is echt alleen geschikt voor algemene informatie. Twijfel je over jouw persbericht of over je boilerplate? Vraag het gerust aan de Heren van Kopij. Wij zijn je graag van dienst.