De Heren hebben het eerder over het schrijven van persberichten gehad. Wij geven hier zelfs trainingen in! Zoals we eerder ook al aangaven op ons blog spreekt een afbeelding soms meer tot de verbeelding dan een steengoede tekst. Veel redacties hebben ook de voorkeur voor een bericht met afbeelding. Scheelt ze naast zelf beeldmateriaal zoeken of maken ook qua inlevingsvermogen. Want wat is het onderscheidende aan jouw bericht? Is er enthousiasme? Is het professioneel? Ofwel hoe serieus moeten ze dit nemen en is het nieuwswaardig?

Maken

Laten we beginnen met het maken van de foto. Een foto gemaakt met je mobiele telefoon is tegenwoordig ook al prima. De kwaliteit van de meest recente smartphones is zo goed dat zij niet onderdoen voor budget-fototoestellen. Zorg ervoor dat de persoon op de foto op de hoogte is van het feit dat je foto’s maakt en hiervoor toestemming geeft. Een actiefoto oftewel bewegende foto is natuurlijk het meest interessant. Het straalt een bepaalde energie uit en spreekt nog meer tot de verbeelding. Verder fotografeer je met de zon mee, is het beeld scherp en zet je het onderwerp / de persoon in het midden. Voor social media zijn staande foto’s het meest praktisch, bij persberichten is er geen voorkeur.

Versturen

Gebruik je fotobewerkingsprogramma, bijvoorbeeld op je telefoon, om de foto het beste tot zijn recht te laten komen. Sla daarna de afbeelding op onder een toepasselijke documentnaam. Dus geen 365.jpeg maar 20210414 Organisatienaam – Wie staat er op? – Titel persbericht.jpeg. Je kunt de foto toevoegen aan de mail waarin je het persbericht verstuurt of toevoegen als bijlage bij het online zetten via een opgave-tool op een website. Is het bestand te groot qua formaat? Stuur deze dan mee via een clouddienst zoals WeTransfer of deel de toegangslink naar de afbeelding als je deze in bijvoorbeeld Google Drive hebt gezet.

Tips: Vermeld in je tekst naar de redactie dat je een foto hebt meegezonden die weergeeft wie aanwezig is of wat er staat te gebeuren. Wissel ook eens af als het steeds hetzelfde thema is of weer dezelfde persoon. Vergeet ook niet de pers uit te nodigen mocht hiervoor interesse zijn. Met een beetje geluk krijg je dan een aankondiging en een verslag naderhand in de media. Wordt jouw persbericht gebruikt in de media? Deel dit dan actief op je social media. Hoe meer kliks en reacties jouw bericht krijgt des te meer interesse is er in een volgend bericht uit jouw koker. Succes!

Geef je persbericht een smoel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *